Volvo Penta introduceert een hybride concept voor het IPS-aandrijfsysteem dat nul emissies mogelijk maakt voor schepen. Met de geheel elektrische modus is het mogelijk om in milieugevoelige zones te varen. Ook biedt het meer comfort aan boord en betere vaareigenschappen.Direct na de aankondiging van Volvo Penta dat het bedrijf in 2021 elektrische aandrijvingsoplossingen gaat leveren voor gebruik op het land en op zee, werden de details bekend gemaakt van het hybride IPS-concept (Inboard Performance System).


De hybride uitvoering is ontworpen om de voordelen van IPS nog verder te benutten. Schepen kunnen dan varen in zones waar weinig of geen emissies zijn toegestaan. Deze zullen naar verwachting in de komende jaren steeds meer worden geïntroduceerd*. De hybride configuratie levert ook extra voordelen op, zoals minder lawaai, trillingen en lagere bedrijfskosten.

Op basis van de beproefde technologie en ervaring van de Volvo Group
Het hybride IPS-systeem was aanvankelijk bedoeld voor de aandrijving van de 8 tot 13-liter reeks met scheepsmotoren, in bijvoorbeeld veerboten, loods- en bevoorradingsboten en jachten. Het maakt gebruik van de beproefde hybride technologie die voor het eerst werd ontwikkeld binnen de Volvo Group. Dankzij de uitgebreide ervaring van Volvo Penta met de aandrijving van boten is het systeem nu aangepast en gecertificeerd voor maritieme toepassingen.

"Een hybride biedt een flexibele oplossing die de efficiëntie van het IPS-systeem handhaaft en de mogelijkheid biedt om te werken in omgevingen waarvoor geen emissies zijn toegestaan", zegt Niklas Thulin, Director Electromobility van Volvo Penta.

"Het volledige beschikbare koppel van de elektromotor is direct beschikbaar zodat de boot in de geheel elektrische modus de respons en de bestuurbaarheid behoudt waarom IPS beroemd is. Ook is het mogelijk om met 10 tot 12 knopen te varen."

Zo werkt het
Tussen de motor en de IPS-aandrijving zijn een koppeling en een elektromotor aangebracht. De elektromotor wordt ondersteund door schaalbare Li-Ion-accupacks die afhankelijk van de toepassing extern kunnen worden opgeladen met AC- of DC-laders, of via met de primaire dieselmotor. Met geopende koppeling kan de boot in elektrische modus varen en met gesloten koppeling kunnen diesel en elektrisch vermogen parallel worden benut. Wat betreft de bediening kan de schipper naast de vertrouwde besturingsinterfaces van het IPS-systeem kiezen uit extra vaarmodi.

Schaalbaar ontwerp
De modulaire opstelling van de accupacks stelt klanten in staat het ontwerp en de prestaties aan te passen, voor zowel commerciële schepen als pleziervaartuigen. Meer accucapaciteit maakt langer varen mogelijk in de elektrische modus, en met frequent extern opladen kunnen kleinere dieselmotoren worden toegepast tegen lagere brandstofkosten. Omdat de elektromotor en de accu's onderhoudsvrij zijn, en de dieselmotor minder uren draait, zullen ook de onderhoudskosten merkbaar lager uitvallen. Volvo Penta blijft klanten ondersteunen met op maat gemaakte configuraties van schroef tot stuurplek, op basis van de specifieke toepassingsbehoeften.

Het parallelle hybride IPS-systeem bevindt zich momenteel nog in een eerste ontwikkelingsfase. Het wordt beoordeeld in het testcentrum van Penta in Göteborg en voor begin 2020 staat een testboot gepland die op zee zal worden getest.

Input van de klant is belangrijk bij het ontwikkelen van een systeem dat in een reeks maritieme toepassingen kan worden gebruikt. De hybride IPS wordt in 2021 beschikbaar voor commerciële klanten, kort daarop gevolgd door een uitvoering voor de pleziervaart. In de toekomst zullen er meer hybride technologieën en uitvoeringen met volledig elektrische aandrijving ontstaan, omdat Volvo Penta zich voortdurend inzet om klanten flexibele technische oplossingen te bieden die aan hun behoeften voldoen.